Vrijdag werd bekend dat de luchthavenexploitant de stikstofrechten van twee Zuid-Hollandse boeren heeft gekocht om er zeker van te zijn dat Rotterdam The Hague Airport een natuurvergunning kan krijgen. Het vliegveld in Rotterdam valt onder Schiphol Group.
‘Maatschappelijke opgaven als het legaliseren van PAS-melders, de mobiliteits- en woningbouwopgave en de gebiedsprocessen vragen allemaal om stikstofruimte’, zegt een woordvoerder van provincie Zuid-Holland. ‘Als Schiphol Group stikstofrechten opkoopt van boerenbedrijven, kunnen wij de vrijgekomen stikstofruimte niet onderbrengen in onze algemene stikstofbank. De opkoop van agrarische bedrijven door Schiphol ziet de provincie als een ongewenste ontwikkeling.’
‘Dat het formeel mag, maakt het nog niet rechtvaardig’, zegt GroenLinks-PvdA-Statenlid Lars Klappe. ‘Op deze manier geldt het recht van de sterkste, waarbij een individuele boer per definitie minder sterk staat dan Schiphol Group.’
LTO Noord-regiovoorzitter Nico Verduin zegt ‘zeer verbaasd’ te zijn dat Schiphol Group nu opnieuw stikstofrechten koopt. ‘Waar is het moreel kompas van Schiphol? Dit is weer een klap in het gezicht van land- en tuinbouwers. Ongeveer 3.600 PAS-melders wachten al bijna vijf jaar op een vergunning. Drie opeenvolgende landbouwministers hebben gezegd: we gaan dit oplossen, het heeft de hoogste prioriteit. Maar ondertussen worden de wildwesttaferelen met stikstof nog steeds gefaciliteerd.’
Miskleun
Alfred Blokhuizen, voorzitter van de vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport, noemt de aankoop ‘een paniekreactie en een miskleun’. Volgens hem zijn er vijftig veehouderijen nodig om de stikstofuitstoot van het vliegveld te compenseren. ‘Een oplossing die wél werkt, is minder vliegen.’
Hoeveel geld is betaald voor de stikstofrechten, wil de luchthavengroep niet zeggen. Eerder betaalde Schiphol tussen 20 en 25 miljoen euro voor de stikstofrechten van twaalf andere boeren voor de luchthavens Schiphol en Lelystad Airport. Overigens zegt het bedrijf de rechten niet per se nodig te hebben, maar dat ze deze voor de zekerheid heeft gekocht. Als de stikstofrechten toch overbodig blijken, biedt Schiphol Group ze volgens een woordvoerder bij de overheid aan.
Bron:
Tekst: Tys Hallema, Nieuwe Oogst