Met de ervaringen van ruim 1.200 deelnemers, zegt provincie Flevoland belangrijke inzichten te hebben opgehaald over de verkeersveiligheid. ‘De resultaten worden afgewogen en gebruikt om de veiligheid en leefbaarheid op de provinciale wegen in Flevoland te verbeteren, zonder de bereikbaarheid te verliezen’, aldus de provincie.
Driekwart van de landbouwvoertuigbestuurders gaf in de enquête aan regelmatig gevaarlijk te worden ingehaald door automobilisten. Toch geeft het merendeel van de bestuurders van landbouwvoertuigen aan zich veilig te voelen op provinciale wegen. Volgens de meerderheid van deze categorie bestuurders zouden provinciale wegen veiliger worden door oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers en waarschuwingsborden tijdens het oogstseizoen.
Zichtbaarheid
In het verkeer gaat het volgens LTO Noord-bestuurder Arnold Michielsen vooral over zichtbaarheid, van zowel de landbouwvoertuigen als de overige verkeersdeelnemers. ‘De landbouw zelf heeft het als het om dit aspect gaat, best goed voor elkaar: zwaailichten, breedteborden en betere verlichting van de voertuigen, het helpt allemaal.’
Als de andere weggebruikers ook om hun zichtbaarheid denken, komt dat de veiligheid rond landbouwverkeer alleen maar ten goede, stelt Michielsen. ‘Het is voor trekkerchauffeurs gewoon niet prettig om fietsers tegen te komen in het halfdonker die je pas op het laatste moment opmerkt.’
Daarbij geldt respect voor elkaar, aldus Michielsen. ‘Het is bijvoorbeeld niet gemakkelijk om met een grote en vaak zware combinatie uit te wijken door de berm op te zoeken. Dat moeten automobilisten en andere weggebruikers zich ook realiseren.’
In de enquête zijn inhalende tegenliggers en grote snelheidsverschillen vaak benoemde oorzaken voor onveilige verkeerssituaties. Ongewenst verkeersgedrag is volgens de respondenten een bron voor verkeersonveiligheid: te hard rijden, afleiding door de mobiele telefoon en door rood licht rijden.
Naast de vragenlijst zijn ook verkeersonveilige situaties in Flevoland benoemd, in totaal meer dan 1.100 locaties. De meest genoemde wegen hierbij zijn de Biddingringweg, Markerwaarddijk, Espelerweg, Hanzeweg en Oostvaardersdijk.
Bron:
Tekst: Joost de la Court, Nieuwe Oogst