Leiding liefst langs ringdijk

  • Flevoland
  • Noord-Holland
  • Regio West
  • Energie

Een nieuwe hoogspanningsverbinding tussen Diemen, Lelystad en Ens moet, als het aan LTO Noord ligt, het liefst naast de ringdijk van het IJsselmeer worden aangelegd. Dat adviseert LTO Noord in een zienswijze aan de rijksoverheid.

Het voorkeurstracé van LTO Noord doorsnijdt zo min mogelijk landbouwpercelen. Het loopt namelijk grotendeels boven het water van het IJsselmeer. ‘Geen grondeigenaar verwelkomt een nieuwe hoogspanningsverbinding, omdat het altijd overlast geeft bij de bedrijfsvoering’, stelt de belangenbehartiger.

Verder pleit LTO Noord voor het zoveel mogelijk combineren en bundelen van nieuwe met bestaande mastenstructuren en idealiter ook in verbinding met infrastructuur. Het clusteren gaat versnippering van landbouwgronden tegen. ‘Met het oog op de beperkte ruimte die we hebben, is het belangrijk om zo efficiënt mogelijk te werken.’

Een tweede keuze is voor LTO Noord een samenvoeging van de nieuwe hoogspanningsleiding met het tracé van de snelweg A6. Dat gaat zo min mogelijk ten koste van landbouwgrond. Bij de aanleg moet volgens de organisatie ook rekening worden gehouden met de kritieke omvang van landbouwbedrijven om levensvatbaar te kunnen blijven.

Ook vraagt LTO Noord aandacht voor mogelijke schade door magneetveldzones die kwetsbare apparatuur kunnen verstoren.

Ten slotte vraagt de belangenbehartiger om de sector serieus mee te nemen in de keuze van een voorkeursalternatief voor een extra 380 kV-hoogspanningsverbinding. ‘De land- en tuinbouwsector heeft grond nodig voor het realiseren van maatschappelijke doelen. Agrarische percelen, en zeker de superieure landbouwgronden in Flevoland, zijn niet de sluitpost voor alle opgaven in het landelijk gebied.’

Bron:

Tekst: Joost de la Court, Nieuwe Oogst