‘Geitenbokjesvlees? Dat ga ik echt niet eten. Die geur is zo indringend.’ Een vrouw kijkt nieuwsgierig naar de lange tafel waar mensen geconcentreerd zitten te luisteren en te eten. Het evenement op het Grote Kerkplein in de Overijsselse hoofdstad is een initiatief van Van Riek tot Vork, Vechtdal Boert Bewust en IJsseldelta Boert Bewust.
Met de actie komt de boer naar de burger in de stad. Melkveehouders, pluimveehouders en akkerbouwers die zijn aangesloten bij Boert Bewust, lopen door Zwolle om mensen uit te nodigen en daarna te bedienen aan tafel. Melkveehouder Carolien ter Haar uit Bergentheim vindt dat ‘geweldig’.
‘De mensen zijn zo enthousiast. We verrassen burgers die aan het winkelen zijn of op het terras zitten’, zegt Ter Haar. ‘We trekken hiermee toch een ander publiek dan de mensen die boerderijwinkels weten te vinden. Het is druk in de stad. Dit is voor hen echt even een moment van rust. Ze luisteren aandachtig naar de verhalen.’
Een applaus klinkt na afloop van de verhalen van de boeren. Marga Nijhuis en Wim Müller uit Zwolle klampen geitenhouder Erik Fokker uit Zalk meteen aan. ‘Wat gebeurt er met een ex-fokram? Is dat dier nog lekker om te eten?’ vragen ze zich af. ‘Dat is wat taai vlees’, reageert Fokker.
De twee vinden dat de agrarisch ondernemer met passie het verhaal vertelt. ‘Dat is hartstikke goed en gebeurt veel te weinig.’ Die mening is ook hun stadsgenoot John Havers toegedaan. ‘Het evenement maakt mensen wakker. Hier haal ik kennis op die ik niet in supermarkten krijg.’
Positieve aandacht
Het is voor Fokker de eerste keer dat hij het bokjesvlees op deze manier promoot. ‘Dit smaakt naar meer. Het is belangrijk dat het bokjesvlees positieve aandacht krijgt. Via een ragout maak je het voor veel mensen aantrekkelijk om te eten. De bokkige smaak is er niet.’
De melkgeitenhouder verwacht dat de afzet van bokkenvlees in Nederland groter wordt. ‘Eerst was geitenkaas ook niet zo in trek. Dat is enorm veranderd.’