Geen vergunning meer nodig voor 29 PAS-melders in Groningen

  • Groningen
  • Regio Noord
  • Stikstof

De Raad van State heeft vorige week besloten dat de rekenregel van 25 kilometer bij individuele projecten aanvaardbaar is. De uitspraak opent de weg voor realistisch en werkbaar stikstofbeleid. Dit is goed nieuws voor 29 boeren in Groningen.

Voor elk project dat stikstof veroorzaakt, moeten de stikstofgevolgen tot op een afstand van 25 kilometer berekend worden. Natuur en Milieu Gelderland was naar de rechtbank gestapt omdat zij wilde dat deze grens zou vervallen. Als zij geslaagd was in haar bezwaar, zou vergunningverlening in nagenoeg het hele land weer volledig op slot raken.

Goed nieuws

Dit is goed nieuws voor minstens 29 boerenbedrijven in Groningen, allemaal PAS-melders. Hun vergunningsproblemen zijn per direct opgelost, zo lijkt het. De boeren - rondom de Eemshaven en Delfzijl - zitten meer dan 25 kilometer van het dichtstbijzijnde natuurgebied dat last heeft van te hoge stikstofconcentraties. Regiobestuurder Lammert Westerhuis is blij verrast: “Dit is een kentering in de uitspraak. De beperkingen voor boeren zijn nu niet langer geldig en er is nu geen natuurvergunning nodig. De onzekerheid is nu van de baan en boeren kunnen weer doorgaan met hun bedrijfsplannen.”

Hij heeft een mooi interview gegeven voor NOS en Nieuwsuur: Blije boeren in Groningen na verrassende uitspraak stikstofgrens

Waardevolle kans

LTO-portefeuillehouder Platteland & Omgeving Trienke Elshof: ‘Eindelijk is er goed nieuws voor PAS-melders. We zetten ons al jaren in om de legalisering van PAS-melders te regelen en dit mag nu eindelijk effect hebben. We zien een aantal terechte constateringen van de Raad van State die een waardevolle kans bieden om nu een nieuw stikstofbeleid te ontwerpen. Met deze uitspraak laat de Raad van State duidelijk zien dat ze haar ogen niet sluit voor de realiteit. Het juridisch aanvechten van iedere mogelijkheid om Nederland van het slot te halen is met goede argumenten van tafel geveegd. Nu moet het kabinet hierop voortbouwen en zo snel mogelijk een nieuw stikstofbeleid ontwerpen waarmee we als land aan onze toekomst kunnen werken.’