Het servicepunt Interactie met de samenleving van LTO Noord ondersteunt dit initiatief, om ondernemers te inspireren creatief aan de slag te gaan met nieuwe verbindingen.
Aanleiding voor de portretserie is de kalender ‘Het DNA van de Bollenstreek’ die KAVB en Flowerscience in 2018 presenteerden. ‘Prachtige kalender, maar alleen met mannen’, zegt Marjolein van Ruiten. ‘Mijn vraag was: wie zijn de vrouwen in het vak?’
Samen met fotograaf Marieke Treffers begon Van Ruiten dit jaar aan een portretserie voor een kalender. Van Ruiten benadert vrouwen uit de bloemen- en bloembollensector en Treffers maakt van hen een portretfoto met een bloemenkraag van hun eigen bloemen. ‘In de zestiende eeuw had je vrouwen die geportretteerd werden met kanten kragen’, aldus Van Ruiten. ‘De bloemenkragen zijn een verwijzing daarnaar, maar dan als ‘fine-artfoto’. Het is een nieuw beeld van de sector.’
Zelf doet Van Ruiten persbenadering voor de Nederlandse muzieksector. ‘Van een kunstredacteur van een tijdschrift hoorde ik dat deze foto’s zo kunnen worden gepubliceerd in een magazine. Ons project laat nieuwe verbindingen zien als je samenwerkt met mensen uit andere sectoren, bijvoorbeeld fotografie, muziek en kunst.’
Sponsor
Van Ruiten en Treffers hebben contact met LTO Noord, KAVB, Greenport Duin en Bollenstreek en Noordwijk Marketing. De twee zijn op zoek naar een sponsor die de kalender wil uitgeven. ‘Ik kan me voorstellen dat de kalender, bijvoorbeeld als verjaardagskalender, te koop is via onder andere regionale VVV’s en de aangesloten belangenverenigingen waar de vrouwen lid van zijn’, blikt Van Ruiten vooruit. ‘Het is een prachtige en unieke presentatie van het vak.’
Er komen twaalf vrouwen op de foto met zo divers mogelijke bloemen, waaronder narcissen, tulpen, buitenpioenen, vergeet-me-nietjes, canna’s, agapanthus en gladiolen. De initiatiefnemers zijn nog op zoek naar vrouwen die willen meedoen. Meer informatie over dit project is te vinden op marieketreffers.nl/voorjaarsfoto-laten-maken.
Trots op product
Carolien de Ridder van De Ridder bloemen- en bloembollenkwekerij in Noordwijkerhout werd benaderd om mee te doen aan de portretserie voor de kalender. ‘Bij het zien van de foto’s was ik om. Ik dacht direct: dit wil ik ook, met onze gladiolen op de foto.’ Ze noemt het initiatief uniek, verfrissend en een gelegenheid om vrouwen uit het vak voor te stellen. ‘Zo kunnen we ook kenbaar maken hoe trots wij op ons product zijn.’
Van half juni tot en met eind oktober worden bij De Ridder 35 soorten grootbloemige gladiolen in twaalf kleuren geoogst. Over welke zou worden gebruikt voor de foto hoefde de kwekersvrouw niet lang na te denken: ‘Ik zag het al helemaal voor me om de Fairytaile Pink op deze manier te promoten.’
De bedrijven die meedoen financieren de foto zelf. Volgens De Ridder is marketing altijd belangrijk voor de sector. Dit project biedt een kans om de sector op een andere manier te presenteren. De Ridder: ‘We kunnen laten zien hoe prachtig bloemen zijn en dat ze zoveel meer kunnen dan alleen op de vaas staan.’
De Ridder hoopt, net als de initiatiefnemers, dat nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd voor de bloemensector, door samen te werken met mensen uit andere sectoren. ‘Op deze manier hopen wij een breder en nieuw publiek aan te spreken, met alle mogelijkheden die daaruit ontstaan.’