VragenVuur: 'Interactie met de samenleving noodzaak'

  • Interactie met de samenleving
  • BoerenBuren
  • Boert Bewust

Bijna 60 procent van de burgers ervaart een kloof tussen stad en platteland. Bij de boeren ruim 85 procent, lazen we onlangs in Nieuwe Oogst.

Slider-boer-dialoog-omgeving

Het LTO Noord-programma Interactie met de samenleving is daarom noodzaak vindt projectleider Juul Eggink - Smeets. Ze gaat in gesprek met Ruth van der Haar, Boert Bewust Vechtdal-coördinator over wat boer-burger-activiteiten in de praktijk opleveren. 

Juul Eggink - Smeets, projectleider LTO Noord: Ruth, jij bent al een aantal jaren betrokken bij Vechtdal Boert Bewust. Waarom vind jij verbinding met de consument belangrijk?

Ruth: ‘Veel mensen weten niet waar hun voedsel vandaan komt en ook niet waarom de boer boert zoals hij boert. Daar kun je van balen en gewoon doorgaan zoals je altijd doet, of je kunt actief en positief verbinding zoeken met de consument en het gesprek over voedselproductie aangaan. Dat laatste spreekt mij aan.’

Juul: De kloof tussen boeren en consumenten lijkt groter te worden. Dat LTO Noord via het programma Interactie met de samenleving verbinding wil stimuleren vind ik noodzaak. Kun jij met jouw ervaringen uit de praktijk vertellen wat er gebeurt als boer en consument in contact komen?

Ruth: ‘Tijdens activiteiten merk ik dat de consument echt begrip heeft voor de boer. Ze zijn nieuwsgierig en stellen soms hun oordeel bij wanneer ze ontdekken hoe een product wordt gemaakt. Voor boeren is die waardering heel belangrijk. Persoonlijk geeft het mij moed en vertrouwen dat de consument niet zo zwart-wit denkt als door de politiek en media vaak wordt afgeschilderd.’

Juul: ‘Uit het onderzoek dat Nieuwe Oogst deed blijkt ook dat de burger positiever kijkt naar de boer dan de boer naar de burger. Waar komt die onzekerheid onder boeren vandaan?

Ruth: ‘Misschien vanwege hoe de overheid met de boeren en tuinders omgaat en polariserende verhalen in de media. Terwijl mijn ervaring leert dat contact vrijwel altijd iets positiefs oplevert. Een mooi voorbeeld vind ik de duurzaamheidsmarkt waar Vechtdal Boert Bewust mocht staan met de foodtruck. De markt was opgezet door twee veganisten dus als boer voel je je dan wel een vreemde eend in de bijt. Maar we konden de dialoog aangaan met consumenten buiten onze bubbel en daardoor groeide over en weer het begrip. Niet voor niets staan we in april weer op deze duurzaamheidsmarkt in Hardenberg.’

Juul: Ik word heel blij van zulke verhalen. Het benadrukt voor mij ook het belang dat LTO Noord initiatieven zoals Boert Bewust en Boeren en tuinders pakken uit financieel en professioneel ondersteunt. Jullie hebben de ideeën, wij de werkorganisatie om plannen tot wasdom te brengen.

Ruth: ‘De lijntjes met de werkorganisatie zijn kort en jullie denken prettig mee. Tegelijkertijd vind ik het ook fijn dat deze activiteiten breed gedragen worden door de agrarische sector: als Vechtdal Boert Bewust deelnemer, hoef je geen LTO-lid te zijn. Met onze activiteiten zijn we niet per se bezig met de actualiteit of belangenbehartiging, we werken vanuit enthousiasme aan verbinding met de consument om boeren nu en in de toekomst mogelijk te maken.’

Juul: LTO wil dat de groep die zich wil inzetten voor interactie met de samenleving groeit, op welke manier dan ook. Welke tips wil jij boeren en tuinders meegeven die het gesprek met consumenten nog niet zijn aangegaan, maar dat misschien wel willen?

Ruth: ‘Boert Bewust biedt gesprekstrainingen aan voor wie zich nog onzeker voelt over het voeren van een constructief gesprek, maar mijn advies is om het gewoon eens te proberen. Sluit je aan bij de vele initiatieven en ervaar! Op een fijn gesprek met een consument kan ik altijd heel lang teren, het geeft mij extra plezier bij mijn werk op onze varkenshouderij.’

 

LTO Noord en Interactie met de samenleving

Het is een grote wens van boeren en tuinders, leden van LTO Noord, dat er meer begrip en waardering is voor land- en tuinbouw in Nederland en dat er afgewogen meningsvorming plaatsvindt over het handelen van de sector. Met het programma Interactie met de samenleving willen wij verandering brengen in de eenzijdigheid waarmee de sector vaak wordt belicht. Lees hier meer over dit programma. 

Nieuwsgierig naar Boert Bewust? Kijk dan op hun website.