VragenVuur: Kennisuitwisseling belangrijk

Projectleider Elsbeth Timmerman is Kennismakelaar Opleiden Melkveehouderij. Met Cor Duim, teamleider veehouderij bij Aeres MBO Barneveld en trekker Praktijkcluster Dier voor het CIV Groen gaat ze in gesprek over het belang van kennisuitwisseling tussen onderwijs en LTO Noord.

veehouder-van-diest-4

Elsbeth Timmerman: Cor, jij zit al dertig jaar in het agrarisch onderwijs. Wat heb jij gaandeweg zien veranderen?

Cor Duim: “Waar het 25 jaar geleden nog ging over productieverhoging, zien we nu een heel andere trend. De focus voor de veehouderij ligt op een gezonde bodem. Boeren met oog voor je omgeving, kringlooplandbouw, natuurinclusief wordt steeds belangrijker. Tegelijkertijd moet er, net zoals dat dertig jaar geleden het geval was, ook geld verdiend worden. Als onderwijsinstelling balanceren we tussen de sectordoelen van het ministerie van LNV enerzijds en de wensen van ondernemers voor een goed verdienmodel anderzijds.”

Elsbeth: Hoe draagt de samenwerking tussen Aeres en LTO Noord in de vorm van Opleiden Melkveehouderij bij aan die goede balans?

Cor: “Die zie ik als heel noodzakelijk, want daardoor blijven wij en andere onderwijsinstellingen betrokken bij de praktijk. Wat werkt wel, wat werkt niet? Welke nieuwe verdienmodellen zijn er en hoe gaat dat? Als kennismakelaar heb jij veel contact met bestuurders, beleidsmedewerkers en projectleiders van LTO Noord. Daardoor weten wij beter wat vanuit de praktijk speelt. Het levert interessante verbindingen op tussen onderwijs en praktijk. Zo nemen studenten van het Zone.college deel aan een project als Vruchtbare Kringloop.”

Elsbeth: “Die samenwerking met het onderwijs binnen VK is waardevol voor studenten, maar ook voor de projectdeelnemers. Een student neemt kennis over de nieuwste ontwikkelingen mee vanuit school en dat kan prikkelen.”

Cor: “De student voert daar, maar ook bij andere SLO-opdrachten, onderzoek uit bij een veehouder en doet ook aanbevelingen voor een toekomstgerichte melkveehouderij. Daar leert de student enorm veel van, maar het kan de melkveehouder inderdaad op nieuwe ideeën brengen. Ik waardeer ook je inbreng over andere onderwerpen dan veehouderij. Zoals over de AgroZorgWijzer, het vangnet voor agrarische ondernemers met psychosociale proberen. Het is belangrijk dat we onze studenten, de boeren van de toekomst, daarover vertellen.”

Elsbeth: We hebben het nu veel over studenten, maar speerpunt van Opleiden Melkveehouderij is dat melkveehouders hun leven lang moeten blijven leren. Wat draagt Aeres daaraan bij?

Cor: “De tijd van een cursusje geven in een lokaal bij ons op school is mijns inziens voorbij. Willen we ondernemers verleiden te blijven leren, dan doen we dat via de digitale weg of via studiegroepen. We hebben bijvoorbeeld een e-learningomgeving voor zowel studenten, medewerkers als melkveehouders. Deze website wordt veel gebruikt, maar ook op jullie website Opleiden Melkveehouderij staat veel informatie over relevante opleidingen en cursussen voor de melkveehouderij.

Elsbeth: Hoe blijf jij als docent veehouderij eigenlijk op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen?

Cor: “Behalve cursussen en Nieuwe Oogst lezen, houdt Praktijkcluster Dier eens in het jaar een Landelijke onderwijsdag voor veehouderijdocenten in het MBO en HBO. Dit jaar starten we vanaf 8 april met 4 online bijeenkomsten. Op het programma staan onder meer jonge boeren van NAJK met hun visie op de landbouw, Imke de Boer van de WUR geeft een beeld van de toekomst van de veehouderij en een akkerbouwer en melkveehouder vertellen over hun samenwerking.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.opleidenmelkveehouderij.nl