Arbeidsplatform 'Beter Uitzicht': ‘Erg blij met de resultaten, maar er zit zeker nog groei in’

  • Arbeid en werkgeverschap
  • Ondernemerschap

Het arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht is ruim een maand geleden gelanceerd, bedoeld om mensen buiten de land- en tuinbouw te attenderen op banen in de agrarische sector. Projectleider Mirthe Post van LTO Noord is tevreden over de resultaatcijfers tot nu toe.

Het platform is 20.000 keer bezocht door potentiële werknemers. Is dat naar tevredenheid?

‘We zijn erg blij met de aantallen tot nu toe. Het laat zien dat mensen zeker nieuwsgierig zijn naar werken in de land- en tuinbouw. Of werkgevers ons zouden vinden, vonden we spannender. Ook dat loopt gelukkig goed. Al honderd agrarische werkgevers hebben een account aangemaakt.’

Nog niet genoeg natuurlijk?

‘Daar zit zeker nog groei in. Dat is een kwestie van lange adem. Nu zijn het vooral werkgevers uit de plantaardige hoek. Grote bedrijven met veel werknemers en een hr-afdeling.

‘We willen ons nog meer richten op de veehouderij. Daar zijn sowieso minder vacatures en veel veehouders zijn niet gewend die te plaatsen. Invulling ervan gebeurt meestal via het eigen netwerk.’

Hoeveel vacatures zijn al ingevuld door bezoekers van het platform?

‘Daar hebben we nog geen zicht op. Maar daar gaat het ook niet alleen om. Beter Uitzicht is in eerste instantie een imagocampagne, waarbij we het werkgeversimago in de agrarische sector bevorderen.

‘Je kunt het effect van de campagne niet meten door af te gaan op het aantal keren dat de sollicitatieknop is aangeklikt. Het kan ook zijn dat je alleen een zaadje plant. We vinden het daarom belangrijker om te meten hoe lang mensen op de website doorbrengen, of ze de keuzehulp invullen, de inspiratieverhalen lezen of de vacatures bekijken.’

Zijn er nog meer cijfers om te delen?

‘Onze campagnevideo’s zijn al meer dan een miljoen keer bekeken via sociale media. Daarnaast hadden we in mei advertenties op reclamemasten langs vijf grote snelwegen en posters in acht stadskernen.’

Staan er nog dingen op stapel voor Beter Uitzicht?

‘In samenwerking met de Werkgeverslijn komt er een webinar over nieuw personeel aantrekken. De site wordt doorontwikkeld en we hopen nog meer mensen te bereiken met de nog lopende online campagne en door aan te sluiten bij LTO Noord-publieksacties.’ 

www.beteruitzicht.nl

Bron:

Sacha Wunderink, Nieuwe Oogst | Beeld: Harry Kolenbrander