LTO presenteert juridische uitweg uit stikstofimpasse

  • Stikstof
  • Natuur, Klimaat en Energie

Recente uitspraken van de bestuurs- en de civiele rechter hebben het nogmaals op scherp gezet: Nederland zit op slot onder het huidige stikstofbeleid. Al geruime tijd worden alternatieven en mogelijkheden genoemd om deze beleidsimpasse te doorbreken.

Maar een gedegen, sluitende uitwerking van dit alternatieve juridische kader ontbrak tot op heden. Minister Wiersma constateerde dit ook in haar Kamerbrief van afgelopen vrijdag 14 februari. Zij noemde in de brief al goede aanknopingspunten om het beleid te verbeteren, zoals het introduceren van een rekenkundige ondergrens. 

Wat LTO betreft is een grondige herziening van het beleid cruciaal om uit de crisis te kunnen komen. Daarom hebben wij het gerenommeerde advocatenkantoor Houthoff gevraagd om ons te adviseren over de mogelijkheden die er zijn om Nederlandse wet- en regelgeving, en bijbehorend beleid aan te passen. Dit advies, hier te lezen, is opgesteld aan de hand van vier lijnen.

De voorstellen die daarbij horen zijn concreet én praktisch haalbaar, en worden door LTO overgenomen:

  1. ‘Reset’ van de gevolgen van de uitspraak Rendac en Amercentrale, door onder andere intern salderen terug te brengen in de vergunning vrije voortoets en een bijstelling van de rekenkundige ondergrens;
  2. Realistische uitvoering van gerechtelijke uitspraken, met name door focus aan te brengen in de natuurherstelopgave en de KDW uit de wet te halen;
  3. De onzekerheid voor PAS-melders en ‘positief geweigerden’ wegnemen door het invoeren van een legalisatiewet;
  4. Een fundamentele herziening van het Natura2000-beleid, door meer focus in doelen en clustering van het Natura2000-netwerk.

Wij zien dit advies als serieuze juridische basis om uit de stikstofcrisis te komen en als belangrijke stap om bedrijfsontwikkeling voor boeren en tuinders weer mogelijk te maken. Maar om perspectief voor de land- en tuinbouw te creëren, ontwikkelruimte voor economische activiteiten te realiseren, PAS-melders te legaliseren en de natuur te versterken is naast aanpassing van het juridisch kader óók geborgde emissiereductie noodzakelijk. 

Uit vele rapporten, zoals recent nog in opdracht van het IPO, blijkt dat er grote mogelijkheden voor emissiereductie zijn. Maar ze moeten wel toegepast, geborgd en vergund kunnen worden. Bij het vaststellen van nieuwe reductiedoelstellingen moet kritisch gekeken worden naar welk systeem en welke doelen voor welk jaartal realistisch en haalbaar zijn, en welke financiële dekking hierbij nodig is. Uiteraard gaan we daarover ook graag het gesprek aan met u. 

Met ons plan van vandaag bieden we een eerste, juridisch, spoor aan voor het toekomstige stikstofbeleid. Het tweede spoor, onze aanpak voor geborgde emissiereductie, moet volgend zijn op de herijking van wet- en regelgeving, dat wij als randvoorwaardelijk zien. 

Ons plan hebben we ook aangeboden aan minister-president Schoof, de voorzitter van de Ministeriële Commissie voor Stikstof, aan minister Wiersma van LVVN, en aan de vaste Tweede Kamercommissie voor LVVN, als uitnodiging om het gesprek over de mogelijkheden van geborgde emissiereductie aan te gaan. Aankomende donderdag debatteert de Tweede Kamer over de stikstofontwikkelingen. We roepen de Ministeriële Commissie, de minister van LVVN en de Tweede Kamer op om dit plan mee te nemen en Nederland van het stikstofslot te halen.

Op maandag 24 februari om 19:30 uur organiseren we voor alle leden van LTO een webinar, waarin we graag toelichting geven en vragen beantwoorden. Ook kijken we dan terug op het gevoerde debat in de Tweede Kamer van aanstaande donderdag. U kunt zich via deze link alvast aanmelden.

Bekijk Ger Koopmans (voorzitter LTO) zijn vlog:

Bron:

LTO