VR-bril op en plukken maar, dé manier om jongeren enthousiast te krijgen

  • VR Experience
  • Ondernemerschap Werkgeverschap en Onderwijs
  • Interactie met de samenleving
  • Voor de volgende generatie

Pluk een appel, raap de eieren en pak het graan. En dat in een kantoorruimte alsof het echt is. Niets is minder waar. Met een VR-bril op komt de werkelijkheid wel heel dichtbij. Het is een nieuw middel waarmee LTO Noord op pad gaat om jongeren in de leeftijd van het voortgezet onderwijs te enthousiasmeren voor de agrarische sector.

Met de VR-bril op kan een game worden gespeeld, maar ook naar drie korte filmpjes worden gekeken

Een schot in de roos, zo bleek onlangs tijdens een beroepenevenement in Den Helder. De vuurdoop was eerder al, op een soortgelijk kleiner evenement in Barendrecht. ‘Het liep als een trein. Superleuk. Ik word er zelf ook blij van als ik bij iemand zo’n bril opzet’, vertelt LTO-projectleider Wendy van Schooten.

De VR-vloot bestaat uit zes brillen. Drie voor LTO Noord en drie voor ZLTO en LLTB samen. Colland is de geldschieter achter het concept, dat bestaat uit een experience en een game.

Met de bril op kunnen drie filmpjes (de experience) van enkele minuten worden bekeken. Stuk voor stuk geven ze een realistisch beeld van hoe het werk in de land- en tuinbouw eruitziet, onderverdeeld in plant, dier en landbouw-plus (MFL). Hiervoor is een jaar lang gewerkt aan filmopnames bij diverse bedrijven, waarbij ook een drone is ingezet. Met een helikopterview lijkt de kantoorruimte ineens een heel andere wereld.

De game is het meest in trek bij jongeren, heeft Van Schooten ervaren. ‘Zij zetten die bril op en hoppakee, gaan aan de slag’. In de game moeten diverse ingrediënten naar een marktkraam worden gebracht om aan de klant te verkopen zodat die een appeltaart of cake kan bakken. ‘De jongelui kwamen er snel achter dat eieren ook kapot kunnen vallen en je de kippen kunt aaien.’

Omstanders konden op een scherm meekijken met de capriolen die de VR-gamers uithaalden. Helemaal leuk, maar uiteindelijk stond Van Schooten er met een duidelijk doel. ‘Sectorpromotie’, zoals ze het samenvat. ‘Je gaat een gesprekje met de jongeren aan. Of ze boeren kennen, wat hun hobby’s zijn. Ook als dat techniek en IT zijn, zijn er diverse mogelijkheden in de sector.’

Onderwijsgericht

De VR-brillen zijn onderwijsgericht. Er zijn al boekingen op diverse scholen met groen onderwijs tijdens open dagen en doedagen. De bekendheid moet nog groeien. ‘Ik pak graag mijn koffertje om op bezoek te gaan en te laten zien wat voor mooie tool we hebben.’

Via de website kunnen de brillen worden gereserveerd. Niet alleen door scholen, maar bijvoorbeeld ook door bestuurders voor een gastles of door afdelingen voor een ledenbijeenkomst of evenement. Doel is jongeren te enthousiasmeren voor agrarisch werk en ze door te verwijzen naar een groene opleiding.

Voor de toekomst hoopt Van Schooten op nog meer brillen. En ze hoort graag of er vanuit vakgroepen of sectorcommissies behoefte is aan verdiepingsfilmpjes. De eerste ervaringen zijn in elk geval positief. ‘We hebben iets wat jongeren aanspreekt; ze kunnen doen, beleven en ervaren.’

Bron:

Tekst: Sacha Wunderink, Nieuwe Oogst | Foto: John Oud