Tuinbouw Jongeren Nederland is opgericht vanuit Glastuinbouw Nederland om de betrokkenheid onder jongeren binnen de vereniging te vergroten. Het bestuur van Tuinbouw Jongeren Nederland organiseert jaarlijks bijeenkomsten voor alle tuinbouwjongeren tot 35 jaar bij zowel teeltbedrijven als toeleveranciers. Binnen Glastuinbouw Nederland werken LTO Noord, ZLTO en LLTB samen.
De derde editie stond in het teken van het imago van de glastuinbouw. Voorzitter Rick van Schie vertelde dat bij de brainstorm over de bijeenkomst net in het nieuws kwam dat de glastuinbouw een van de sectoren is waar Nederland wel zonder kan. Onder meer Klaas Knot van De Nederlandsche Bank gaf begin dit jaar aan dat de sector ‘ons meer zou kosten dan dat het de maatschappij oplevert’. Tijd om te kijken wat jonge tuinders kunnen doen om het imago te verbeteren, vindt Van Schie.
De jongeren kregen eerst een spiegel voor gehouden. Directeur Maria Geuze van Slow Food Youth Network (SFYN) Nederland vertelde welke beelden zij te horen kreeg over de glastuinbouw. Ze benadrukte dat de termen als gif, watervervuilers, lichtvervuilers en energieslurpers niet haar mening zijn. Journalist Maureen Blankestijn van Het Financieele Dagblad vertelde hoe media en de financiële sector naar de glastuinbouwsector kijken. Ze riep de aanwezigen op vooral met hun verhaal naar buiten te treden.
Wouter Duijvesteijn van Beyond Chrysant en Jelte van Kammen van de Federatie Vruchtgroenteorganisaties (FVO) gaven voorbeelden over hoe het verhaal van de glastuinbouw verteld kan worden en hoe zij dit zelf doen. Zo startte Duijvesteijn recent met de Tuinbouw Experience om burgers de mogelijkheid te geven het hele tuinbouwverhaal te ervaren.
Veel verbeteringen mogelijk
Tijdens de discussie werden de aanwezigen aan de tand gevoeld over wat zij zelf doen voor een verbetering van het imago. De aanwezigen waren soms opvallend eensgezind en soms ook helemaal niet. Met de stelling ‘Wij hebben als sector een goed maatschappelijk imago’, waren slechts twee aanwezigen het eens. De rest van de zaal, en het panel, vindt dat er nog veel verbeteringen mogelijk waren.
Over de stelling ‘Wij moeten de kritische burger serieus nemen’ was veel eensgezindheid. Over arbeidsmigranten en het zelf aanpakken van bedrijven die het imago schaden, ontstond meer discussie. Veel aanwezigen vinden dat de sector hierin zelf een rol heeft en zij zouden ook niet bang zijn om een bekende aan te spreken.
Voorzitter Van Schie adviseerde de aanwezigen om vooral een manier van communiceren te zoeken die past bij henzelf en gebruik te maken van hulp en middelen vanuit Glastuinbouw Nederland of LTO.
Bron:
Tekst: Kristel van Veen, Nieuwe Oogst | Foto: Teun Vereijken