Boeren Burendag: Pakketten zijn als zoete broodjes

  • LTO Noord
  • Interactie met de samenleving

Groot, groter, grootst. Of de meest overtreffende trap al is bereikt, kan alleen de toekomst uitwijzen. Maar dat Boeren Burendag groeiende is, staat buiten kijf. Drie jaar geleden gingen er 175 pakketten naar boeren die hun buur(t) wilden uitnodigen voor een bakje koffie en een goed gesprek.

NO niet hergebruik Mirjam Balkema_BoerenBurendag_edited2

Dat aantal groeide vorig jaar naar 200 en nu staan 250 gevulde emmers te wachten om met de pakketbezorger mee te gaan. De vraag is niet óf ze op gaan, maar wanneer dat is.

Er was slechts één bericht richting de leden nodig om boeren en tuinders in beweging te krijgen. Direct werden bijna 85 pakketten aangevraagd. Na een mail richting voorgaande deelnemers liep de teller moeiteloos op tot boven de honderd. ‘Bijzonder, vet gaaf’, reageert bestuurder Mirjam Balkema van LTO Noord-regio Noord. Belast met de portefeuille Markt en Maatschappij kan ze het enthousiasme alleen maar toejuichen. ‘Door een laagdrempelig gesprek aan te gaan, kun je misschien het verschil maken.’

Want dat is waar Boeren Burendag, een agrarische variant op de Burendag van koffiefabrikant Douwe Egberts, op aanstuurt. Mensen naar het erf trekken, het gesprek aangaan, laagdrempelig elkaars wereld verkennen. Balkema wil niets sturen in dat gesprek. ‘Iedere boer is uniek en heeft zijn eigen verhaal. Maar ik wil wel meegeven dat je dat niet mooier hoeft te maken dan het is. Het juiste, eerlijke verhaal moet worden verteld, vanuit een positieve insteek. En boeren mogen bij de buren best op het hart drukken dat wij wel dé voedselproducenten van Nederland zijn.’

Wie het lastig vindt om het gesprek op gang te krijgen, kan terugvallen op de kletspot die dit jaar voor het eerst in het pakket zit. Met vijftig vragen, allen gericht op de verbinding met de samenleving, kan het niet lang stil blijven in de stal, op het erf of aan de koffietafel. Variërend van een toekomstbeeld voor de landbouw, de plattelandsomgeving en misvattingen over boeren, tot lekkerste eten van de barbecue, het favoriete toetje van de boerderij en het lievelings(huis)dier.

‘De eerste keer dat we Boeren Burendag organiseerden was het heel zwaar, met onder meer flyers over stikstof. Dat is niet het idee bij een gezellige dag. Vorig jaar was het veel lichter en door nu de kletspot toe te voegen hopen we er tussenin te zitten’, legt Jasper Seidel van LTO Noord-publieksmerk Boeren Buren uit.

Succesvol

Balkema verheugt zich al op de Boeren Burendag op 28 september. ‘Ik ga zeker een ronde maken. Ben benieuwd waar de gesprekken over gaan, welke vragen er leven en om te ontdekken waarom deze actie zo succesvol is.’

Wie nog een gratis pakket wil bestellen, moet er snel bij zijn. De emmers gevuld met koffie, thee, vlaggetjeslijn, borrelnootjes, stroopwafels, een voetbal, kleurplaten en kletspot gaan als zoete broodjes bij de bakker over de toonbank. Wie misgrijpt, kan op de website van Boeren Buren later alsnog zelf dingen downloaden om uit te printen.

Bron:

Sacha Wunderink, Nieuwe Oogst | Foto: Burt Sytsma