Volgens LTO Noord liggen er betere, meer toekomstbestendige en duurzamer alternatieven op tafel. Alle betrokken partijen in Noord-Nederland zijn tegen de route waarvoor de minister lijkt te kiezen.
Minister Hermans liet maandag op het provinciehuis in Groningen weten dat de zware kabel, die energie van grote windmolenparken op de Noordzee naar Eemshaven moet transporteren, wat haar betreft onder Schiermonnikoog door gaat en vervolgens via Noord Groningen door landbouwgrond naar de haven loopt. Voor LTO Noord is deze optie onbespreekbaar, omdat er onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing is dat deze route niet tot verstoring van het bodemleven leidt. Ook is verdere verzilting van het gebied een reëel scenario die in de optiek van LTO Noord onvoldoende is onderzocht.
In Friesland en Groningen krijgen meer dan 120 leden van LTO Noord te maken met de voorgenomen bekabelingsroute. Het betreft de gemeenten en LTO Noord afdelingen Ameland, Schiermonnikoog, Noardeast Fryslân en het Hogeland.
(klik op de afbeelding voor het volledige formaat. Bron: Omrop Fryslân)
Alle betrokken partijen tegen route onder Schiermonnikoog
Onder andere LTO Noord, de provincie Groningen, natuurorganisaties, waterschappen en gemeenten volgen het project PAWOZ-Eemshaven. Geen van deze partijen ziet de route zitten die de minister voorstelt. Niet alleen wordt gevreesd voor onherstelbare schade aan hoogwaardige landbouwgrond, ook loopt de route dwars door Natura2000-gebied en dreigt de Waddenzee van de UNESCO Werelderfgoed-lijst te worden geschrapt.
In december is een gezamenlijke regiobrief gestuurd naar het ministerie waarin staat dat Noord-Nederland kiest voor de twee oostelijke route-varianten: de Eemshaven-tunnelvariant en/of de Oude Westereemsroute. Deze routes zijn het meest toekomstbestendig en passen bij de economische ambities van de regio, bovendien zijn deze routes het minst schadelijk voor de hoogwaardige landbouwgrond in de Noordelijke kleischil, natuur, landschap.
De ondertekenaars van de regiobrief willen daarnaast de cultuurhistorische waarden van het landschap en de Waddenzee als UNESCO Werelderfgoed beschermen. Deze oostelijke routes kunnen dan ook rekenen op breed draagvlak, bij regionale en lokale overheden, natuur- en milieuorganisaties, industrie, bedrijfsleven én de landbouwsector.
LTO Noord roept leden op bezwaar te maken
LTO Noord roept haar leden op om bezwaar te maken zodra de definitieve besluitvorming heeft plaatsgevonden. LTO Noord zal haar leden hierbij ondersteunen. De verwachting is dat in de loop van februari het kabinet een officieel standpunt inneemt. Daarna gaat het voorstel de inspraakrondes in. LTO Noord zal in dit traject optrekken met alle betrokken organisaties zoals gemeenten, provincies, waterschappen en natuurorganisaties.