‘Duurzame ondernemers zijn iets meer gewend om samen te werken en samen naar oplossingen te zoeken’, aldus Kuipers. ‘Het is toch prachtig dat we met een burger van insecten, een broodje met bierborstel en een biertje ernaast een maaltijd hebben zonder reststromen? Daar zouden we als landbouw veel meer naartoe moeten.’
Kuipers is een creatief ondernemer die continu naar nieuwe mogelijkheden zoekt voor een duurzame sector. Een restpartij tomaten? Kuipers maakt er ketchup van. Bierbostel? Dat kan in een hamburgerbroodje. Overgebleven asperges? Dat worden bitterballen. En de chitine uit de insecten? Daar maakt Kuipers, met de hulp van jonge talenten en studenten, kleding van. En de insecten verwerkt hij tot eiwitshakes, burgers of nougat. Doel van Distribugs is de eiwittransitie versnellen.
Kuipers kwam in de insectenhandel vanuit het faillissement van een vorige distributeur. Hij nam de machines over, maakte een doorstart en verhuisde het bedrijf van IJsselmuiden naar Meppel. Daar werkt hij nu op het terrein van Agrifirm in het Fieldlab Circulair Ondernemen.
Niet rendabel
Hij koopt de insecten in bij kwekers in Nederland of laat ze kweken in Spanje. ‘Het is toch te gek dat de kweek overal in de wereld goedkoper kan dan hier? Wij hebben in Nederland heel veel kennis, maar onze arbeid- en energiekosten zijn veel te hoog. Ik raad ondernemers dan ook af om zelf insecten te gaan kweken. Dat krijg je hier niet rendabel.’
Kuipers en zijn medewerkers spoelen de insecten, blancheren ze en laten ze industrieel drogen. Dat doen ze nu met ongeveer 500 kilo per dag. Dat drogen komt heel precies. Is de temperatuur onder de 95 graden, dan kunnen zich nog bacteriën of schimmels ontwikkelen. Bij een temperatuur boven de 100 graden verandert de eiwitstructuur van de insecten. Kuipers en zijn medewerkers ruiken en proeven of de insecten goed gedroogd zijn. Daarna zijn ze klaar voor de verdere verwerking tot poeders, in burgers, bitterballen of loempia’s. En dan volgt de verkoop aan bedrijven, cateraars en gaan producten naar evenementen.
Bruins benadrukt dat hij regelmatig leden en bedrijven uit de keten bezoekt omdat hij alle sectoren wil kennen, maar dat hij het ook belangrijk vindt om nieuwe sectoren te ontdekken, en te bekijken hoe deze sectoren elkaar kunnen versterken. ‘Je moet nieuwe ontwikkelingen in de sector omarmen en er niet bang voor zijn’, aldus de voorzitter.
Hij ziet dat deze innovatieve takken continu blijven pionieren. Zo zet Kuipers ook producten af in China of Duitsland, zonder hulp van Nederlandse overheden. Volgens hem is het op termijn niet meer te doen om biefstukken uit Argentinië te halen. Bruins herkent die discussie: ‘Grootmachten worden steeds protectionistischer. Ze willen minder afhankelijk zijn van landen buiten Europa. Europa versterken lijkt daarom een logische strategie. Daarom pleit LTO voor een Europese voedselstrategie.’
Bron:
Tekst en beeld: Kristel van Veen, Nieuwe Oogst