Enquête peilt mening over robotisering: ‘Voordat we iets doen, willen we weten wat leden willen’

  • LTO Noord
  • LTO Noord Innovatiefonds

Automatisering en de inzet van robots zijn in een moderne maatschappij nauwelijks meer weg te denken. Zo ook niet in de agrarische sector. Maar hoe staan LTO Noord-leden hier tegenover? Projectleider Marleen van Mier legt uit hoe dit wordt gepeild.

Leden krijgen een uitnodiging om voor 3 februari 2025 een enquête in te vullen. Waar gaat deze over?

‘De enquête die wordt gefinancierd door het LTO Noord Innovatiefonds bevat gesloten en open vragen over robotisering en automatisering in relatie tot arbeid. Dus niet over de toepassing ervan voor bijvoorbeeld precisiebespuiting.’

Wat is het doel van de peiling?

‘We willen ontdekken hoe leden tegen het arbeidsvraagstuk aankijken en of zij robotisering als oplossing zien. Ook zijn we benieuwd naar de reeds aanwezige ervaring, kennis en expertise. Tot slot willen we weten wat leden hierin van LTO Noord verwachten. Bijvoorbeeld op het gebied van subsidie, pilots, kennis of informatie.’

Kunt u een vraag als voorbeeld geven?

‘Een van de vragen is wat de houding ten aanzien van robotisering is. Met daaraan gekoppeld de vraag waarom iemand zich ervan laat weerhouden of er juist actief aan meedoet. Gaat het puur om geld voor de investering, wet- en regelgeving, of zijn er andere redenen?’

Zijn robots niet gewoon vervangers van mensen?

‘Dat hoeft niet. Ze kunnen ook worden ingezet voor optimalisatie of verduurzaming. Dat vraagt wel wat van werknemers: ontwikkeling, vaardigheden en training. Daarom is het voor ons ook belangrijk om te weten hoe (eventuele) werknemers erin staan.’

Wat gebeurt er met de resultaten?

‘LTO Noord wil voor de leden praktische tools ontwikkelen. Dit wordt betaald door Colland. Hierbij kun je denken aan rekenmodellen om uit te rekenen wat robotisering oplevert of e-learnings over de techniek. Voordat we iets doen, willen we weten wat de leden willen.’

Wie kunnen een uitnodiging voor de enquête verwachten?

‘De peiling wordt breed uitgezet bij alle leden en sectoren. Zo krijgen we ook een beeld van de onderlinge verschillen. We verloten twee JBL-boxen onder de invullers.’

Bron:

Tekst: Sacha Wunderink, Nieuwe Oogst | Foto: Marleen van Mier