Emmers vol fruit vullen en educatie in het maisdoolhof bij Peter en Marloes Smid

  • LTO Noord

Een fruitbedrijf met Landwinkel, zelfpluktuin en maisdoolhof. Dorpsbewoners, toeristen en voorbijgangers kunnen hun hart ophalen bij Fruitbedrijf De Marwijkshof van Peter en Marloes Smid. Het bedrijf trekt jaarlijks duizenden bezoekers. ‘Emmers vol fruit gaan mee terug naar huis’, vertellen zij trots.

Witte, rode, blauwe en zwarte bessen, frambozen, bramen, appels en witte en rode kruisbessen. De zelfpluktuin van Peter en Marloes Smid in het Drentse Marwijksoord staat ook dit jaar weer vol heerlijk zachtfruit en Santana-appels. Tussen de goedgevulde fruitstruiken en appelbomen door slaan ook dit jaar weer veel bezoekers hun slag, emmers vol fruit gaan mee naar huis. ‘Bezoekers genieten hiervan. Het is een stukje beleving’, weet Marloes Smid.

Peter (50) en Marloes (43) Smid runnen inmiddels alweer vier jaar hun fruitbedrijf. Op 4 hectare telen zij acht soorten zachtfruit en Santana-appels, een hypoallergene appelsoort. ‘Daar hebben veel mensen baat bij’, legt Smid uit.

Het echtpaar nam het bedrijf, dat tot voor kort nog Fruitbedrijf Goense heette, in 2020 over van Kees en Ria Goense. ‘In coronatijd’, knikt Smid bevestigend. ‘Maar voor ons pakte dat goed uit. De grenzen waren dicht. Niemand kon op vakantie naar het buitenland. Nederlanders zochten in eigen land naar leuke activiteiten, uitjes en vakantieadressen in de buurt en verder weg. Zodoende kwamen ook veel mensen op ons bedrijf af’, blikt ze terug.

De fruit- en recreatieve sector waren nog niet helemaal bekend terrein voor het echtpaar. ‘Ik kom oorspronkelijk van een akkerbouw- en melkveebedrijf in het Groningse Veendam’, vertelt Peter Smid. ‘Helaas was het ouderlijk bedrijf te klein om over te nemen.’

Van Rusland naar Nederland

Peter en Marlous Smid vonden hun toekomst in een ander land. ‘In 2002 verhuisden wij naar Rusland. Daar was ik bedrijfsleider van een akkerbouwbedrijf met 400 hectare aardappelen en 1.500 hectare graan’, geeft de ondernemer aan.

Kort na de MH17-ramp dachten de twee toch weer vaker na over hun terugkeer naar Nederland. ‘In 2018 verhuisden wij weer naar Nederland’, zegt Smid. Na een tijdje rondkijken, stuitten ze op het fruitbedrijf in Marwijksoord. ‘Het stond te koop. Dit was een bestaand, sterk en bekend bedrijf’, vult Marloes Smid aan. ‘We zagen alleen maar kansen.’

Twee jaar na hun terugkeer naar Nederland was het zover en stonden de ondernemers aan het roer van het bedrijf. De Landwinkel, waar zij diverse soorten streekproducten verkopen, de zelfpluktuin en het maisdoolhof gingen in het hoogseizoen open voor nabije bewoners en toeristen. ‘Het was een gekkenhuis. Mensen uit de wijde omgeving kwamen naar ons toe’, blikt Marlous Smid trots terug.

Vier jaar na dato reizen mensen nog steeds af naar het bedrijf. ‘De zelfpluktuin, die Kees en Ria destijds hadden opgezet, was al een groot succes. Steeds meer mensen weten de pluktuin te vinden’, stelt Marloes Smid. ‘Van juni tot eind oktober is deze geopend. Mensen kunnen, op frambozen na, alle soorten zachtfruit die wij telen plukken voor eigen consumptie. Bezoekers genieten daarvan. Ook is het de uitgelezen kans om met elkaar het gesprek aan te gaan.’

Dat gesprek is nodig, merkt de familie Smid. ‘We zien steeds vaker dat mensen geen idee hebben waar hun voedsel vandaan komt. Ze zijn zich er ook niet van bewust dat veel producten seizoensgebonden zijn. We krijgen in januari weleens de vraag of onze pluktuin open is voor het plukken van zachtfruit. Mensen zijn soms stomverbaasd dat je niet in alle seizoenen Nederlandse frambozen, bramen of bessen kunt kopen.’

Educatieve insteek

Reden genoeg voor Peter en Marloes Smid om meer inzet te plegen op een stukje educatie. Naast de gesprekken met bezoekers in hun Landwinkel openen ze ieder jaar in juli een maisdoolhof. ‘Daar zijn wij in 2021 mee begonnen’, vertelt Marloes Smid. Met een speurtocht en diverse vragen over bijvoorbeeld de fruitteelt worden bezoekers meegenomen in het boerenleven.

En dat niet alleen. Als kers op de taart verzorgt het echtpaar, met samenwerkende partijen, ook nog excursies op het eigen bedrijf. ‘Met onze zogenoemde ‘pluktrein’ rijden we onder meer langs al ons fruit. Op die manier geven wij mensen graag een kijkje in onze sector’, besluit Smid.

Bron:

Nieuwe Oogst