Tijdens het oogstfeest Stöppelhaene in Raalte konden kinderen virtueel een Sallandse boerderij bezoeken.
Salland Boert en Eet Bewust schafte zelf VR-brillen aan en vroeg voor filmpjes in de brillen een financiële bijdrage aan bij het servicepunt. ‘De hulp van het servicepunt bestond niet alleen uit een financiële, maar ook uit een inhoudelijke bijdrage. LTO-bestuurder Karolien Hupkes hielp met de doelgroep bepalen, de inhoud van de filmpjes en het script’, zegt coördinator Roxan Haarman van Salland Boert en Eet Bewust.
Vervolgens bezocht een filmploeg een akkerbouwer, geitenhouder, melkveehouder, pluim-veehouder en varkenshouder om een breed beeld van de sector in Salland te kunnen laten zien. De VR-brillen zijn begin dit jaar getest op een basisschool in Heeten bij de groepen 4 tot en met 8. Die waren enthousiast. Na de testfase zijn de filmpjes nog iets aangepast. Ze kunnen nu worden gebruikt voor basisscholen, beurzen, markten en andere activiteiten.
Haarman: ‘De filmpjes zijn interactief. Het kind heeft echt het gevoel tussen de lammeren en aardappelen te staan en moet tijdens de rondgang over het bedrijf vragen beantwoorden als: hoe heet een meisjeskalf of welk voer krijgen onze varkens? Beantwoorden gaat door te kijken naar het goede antwoord en vervolgens te bevestigen met knopjes op de zijkant van de VR-bril. Daarin blijken vooral kinderen snel handig in te zijn.’
De vragen zijn op kinderniveau, maar de doelgroep is breder. Zo hebben een verzorgingstehuis, het provinciehuis en andere Boert Bewust-regio’s al belangstelling getoond voor de VR-brillen.
Haarman doet nu de coördinatie daarvan. Zij zorgt dat de brillen zijn opgeladen en voorzien van een duidelijke handleiding. Samen met het streekteam van Salland Boert en Eet Bewust zorgt ze voor de doorontwikkeling. Zo schaften ze na gebruik op een rumoerige markt koptelefoons aan, zodat kinderen zich beter kunnen concentreren op de video’s.
Duwtje in de rug
‘Het servicepunt was voor ons een duwtje in de rug en echt van meerwaarde in dit traject. Het blijft voor ons een zoektocht om het gesprek aan te gaan met mensen die verder van een boerderij staan. Als we activiteiten bij deelnemende boeren organiseren, zien we toch vaak mensen die al interesse hebben in het boerenleven. Met de brillen brengen we de boerderij naar mensen toe, als ze niet naar ons komen’, licht de coördinator toe.
'Het laatste shot van de filmpjes is altijd bij het Boert Bewust-bord. De boer of boerin zegt dan: ‘Kom bij ons langs’, waarmee we hopen dat mensen een echte boerderij gaan bezoeken. We merken dat de brillen aandachtstrekkers zijn bij evenementen en tot gesprekken leiden. Daar gaat het ons om: de verbinding leggen met de maatschappij en in gesprek gaan met consumenten.’
Bron:
Kristel van Veen, Nieuwe Oogst | Foto: Gerard Vrakking