En dat is vaak veel moderner en innovatiever dan de burger vermoedt. Zo’n inkijkje dat we samen doen met onze bedrijfsrelaties, zoals Lely, GEA en CRV, zorgt in ieder geval voor burgersympathie.
Daarin past ook de grootschalige spandoekenactie, de Allemaal-campagne. Daarmee laten we onze essentiële rol in de voedselvoorziening zien. Vorige week hebben we dit als LTO Noord in het land uitgerold. Met in totaal ruim 2.600 bestellingen is dat een prachtig resultaat, waar we trots op kunnen zijn. Wat betreft regio Oost zijn er in Overijssel 339 en in Gelderland 529 spandoeken besteld. Zelf hebben we op ons bedrijf op verschillende zichtplekken twee spandoeken hangen: voor de melkveehouderij en in het kader van onze boerderijwinkel annex vergaderlocatie ook die voor de multifunctionele landbouw.
Het is vooral een positieve actie, die ook als zodanig is ontvangen door de provincies. Op alle negen provinciehuizen mochten we het eerste spandoek aanbieden. In Zwolle werden we verwelkomd door twee gedeputeerden en de commissaris, in Arnhem was het voltallige college aanwezig, met als bonus een spandoek aan de gevel in het provinciehuis. Het is natuurlijk ook een heel ander bezoek dan trekkers voor de deur. De provincies zien ook zeker de prominente rol van de agrarische sector qua economische drager en leefbaarheid op het platteland.
Natuurlijk is een spandoek een symbool en los je er echt niet direct alle problemen mee op. Maar het laat wel weer eens goed aan politici, beleidsbepalers en vooral aan de burger zien dat we met heel veel boeren en tuinders essentieel zijn voor Nederland. Of het nu om melk, patat, eieren, of paprika’s gaat. Voor ons allemaal!