Mouwen opstropen bij de boer via arbeidsmarktplatform 'Beter Uitzicht'

  • Arbeid en werkgeverschap
  • Ondernemerschap

Wie wil er niet worden verrast? En dat is precies wat het arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht voor ogen heeft. Met uitleg over banen in de agrarische sector en een vacaturebank wil dit initiatief van LTO Noord mensen over de streep trekken in deze sector aan het werk te gaan.

Vier jaar geleden schreef projectleider Mirthe Post al mee aan het eerste plan voor zo’n platform. Na vele overleggen, verkenningen, gedegen onderzoek en feedback van een klankbordgroep is Beter Uitzicht nu van start gegaan. Post gaat terug naar het begin. ‘Onze droom was om alles over werken in de agrarische sector te bundelen op één platform, met één verhaal. Er bestonden vanuit de verschillende sectoren apart al wel arbeidsmarktinitiatieven, maar niet voor het geheel. Hier bleek wel draagvlak voor te zijn onder de zestien sectoren.’

Om te weten hoe potentiële werknemers tegen de agrarische arbeidsmarkt aankijken werden ruim 1.200 mensen uit de beroepsbevolking bevraagd. Ingeschatte vooroordelen als ‘laag loon, hard werken en lange dagen’ werden bevestigd. Maar er was ook een verrassing. Meer dan een kwart van de enquête-deelnemers bleek open te staan voor een baan in de agrarische sector. 
Onder de geïnteresseerden lag de piek bij mensen met een mbo4- of hbo-opleiding. Gehoorde argumenten waren ‘werk dat er toe doet’, ‘verbinding met de natuur’ en ‘vrijheid en afwisseling’. Drie motiveringen die in de slogans van Beter Uitzicht terugkomen.

Keuzehulp voor geschikte baan

Het platform Beter Uitzicht doet aan kennisoverdracht. De functies binnen de sector worden getoond, ervaringsverhalen van overstappers worden gedeeld en een keuzehulp laat zien of er een geschikte baan tussen zit. Deze tool is gefinancierd door het LTO Noord Innovatiefonds. Wanneer aan de hand van zeven stellingen een match is gevonden, is er een vacaturebank aan het platform gekoppeld om te kijken of dat werk ook beschikbaar is. Met filtermogelijkheden kan de juiste baan zo maar in het verschiet liggen. 

Werkgevers kunnen eenvoudig een account aanmaken door hun bedrijfsgegevens in te vullen. Na goedkeuring kunnen zij zelf gratis hun vacatures plaatsen, waarbij tips worden gegeven voor een geschikte vacaturetekst. ‘Na een week waren al 38 accounts aangemaakt en trok de site ruim 2.500 bezoekers. Voordeel voor de agrarische werkgevers is dat wij hun advertentie doorplaatsen naar de meest relevante andere vacatureplatforms’, zegt Post.

Post is wel reëel: ‘Wij kunnen de werkgevers niet beloven dat de vacatures worden ingevuld. Wel dat ze door heel veel mensen worden bekeken. Daar zetten we flink op in.’
In eerste instantie is Beter Uitzicht door ondernemers uit de primaire sector te gebruiken. ‘Maar we gaan verkennen wat de uitbreidingsmogelijkheden zijn. Er is al interesse vanuit andere partijen, zelfs uitzendbureaus.’

Over het doel is Post duidelijk. ‘Zo veel mogelijk mensen bereiken die totaal niet denken aan een baan in de agrarische sector, ze verrassen en dan hopen dat ze de overstap maken. Dat hoeft niet via onze vacaturebank. Het kan ook zijn dat we een zaadje planten en iemand later alsnog via een vacature bij een bedrijf in de buurt de overstap maakt.’ 

www.beteruitzicht.nl

Bron:

Tekst: Sacha Wunderink, Nieuwe Oogst | Beeld: LTO Noord